Under hösten 2022 firar Thelin Data 30 år och vi tänkte därför prata dåtid, nutid och framtid med några av nyckelpersonerna i vår organisation. Först ut är vår VD Henrik Garpenrud.
Du tog ju över VD-posten efter din pappa Jan-Eric 2009. Vilka är de största förändringarna som skett i bolaget sedan dess?
Oj, det har hänt mycket på dessa år. Vi har dubblat antalet anställda till de 22 som vi är idag. Men vi jobbar också på ett helt annat sätt än vad vi gjorde då. Tidigare var det ett stort individuellt ansvar då teknikerna hade sina kunder där de gjorde det mesta hos kunden. Idag är vi indelade i Team där man kan fokusera på det man tycker är roligast och man är bäst på (det där hänger ofta ihop). Vi har också blivit mycket mer professionella i hur vi levererar våra tjänster vilket också medfört att vi fått större åtagande på fler och större kunder.
Vilken är den största insikten du fått sedan du blev VD?
Hur viktig varje individ är. Ett gammalt ordspråk som jag gillar är att kedjan aldrig är starkare än den svagaste länken. Vi lägger stor vikt på att alla skall få vara delaktiga och känna hur viktiga just de är för vårt företags framgång. För mig är det också extremt viktigt att alla våra kunder känner sig som VIP-kunder. Kunden har alltid rätt är ett mantra som jag haft med mig sen barnsben. Jag tror på ärlig och schyst business med ett stort kundfokus. Tittar man på kärnan i vår verksamhet, IT-tjänster och produkter, så har det alltid varit viktigt för mig att vi skall vara ledande längst fram och inte vara ”bakåtsträvare” eller bekväma. Vi satsar alltid på den senaste tekniken, direkt, och ser till att vi har stenkoll på hur vi kan hjälpa våra kunder att bli bättre på att bedriva sin business med hjälp av IT.
Vilka frågor är extra viktiga för dig som VD på Thelin Data?
Familjärt, omtänksamhet, ärlighet och passion är alla ledord för mig. Detta är något jag försöker förmedla som ledare och jag vill att alla som arbetar på Thelin Data skall känna att vi är som en stor familj, som brinner för företaget och varandra. Att varje individ är lika viktig, att alla blir sedda och uppskattade, detta är jätteviktiga frågor för mig.
Hur gör ni för att vara aktuella i en bransch som präglas av utveckling och förändring?
En viktig del i detta är att alla som jobbar på Thelin Data brinner för teknik. De brinner också för att vara spjutspetsar och finner en stolthet i att veta hur saker och ting fungerar. Blandar man detta med en nyfikenhet och strävan efter att lära sig ny teknik och hjälpa kunden på bästa sätt, då får man ett företag som är fullt av hungriga killar och tjejer som kan ”allt” inom den senaste tekniken. Det är också viktigt att vara orädd, att känna att man har en kultur och ett klimat där det är ok att göra fel, att det är ok att säga att ”det här är nytt för mig, men jag läser på, testar och lär mig”.
Och som en avslutande fråga… vad bjuder de kommande 30 åren på? 🙂
Vår bransch är troligtvis den bransch i världen som förändras snabbast och oftast, så det är en snudd på omöjlig fråga att svara på.. men om jag fick gissa, så tror jag att IT får en ännu mer central del i alla företags verksamheter. Mycket kommer automatiseras, vi kommer se att artificiell intelligens får en större plats.